ניהול משק בית זה יותר מקניות בסופר ותשלומי חשבונות חשמל, מים ארנונה

ניהול משק בית אינו מסתיים בביצוע הקניות השוטפות לכלכלת הבית ותשלום החשבונות השוטפים. ניהול כזה המתייחס אל הוצאות כמו: חופשות, חסכונות, הוצאות לא מתוכננות, תרחישים עתידיים וכו' כאילו – לא שייכות לתקציב המשפחה מוביל למצב בו תמיד ההוצאות גדולות מההכנסות. ואז… יתרת החובה טופחת, נלקחות הלוואות כדי לסגור את המינוס, נעשה שימוש מוגבר בכרטיסי אשראי וביצוע עסקאות קרדיט/תשלומים ובשורה התחתונה :

אין פלא ש-80% מבתי האב בישראל נמצאים במשיכת יתר, חריגה וסחרור כלכלי. אגב, רובם ככולם לא מבינים איך הגיעו למצב הזה, מה שמחזיר אותנו לנקודת המוצא ולסיבה העיקרית – ניהול משק בית חלקי.

אם כך, מה כולל המונח ניהול משק בית?

משפחה החפצה בעצמאות כלכלית חייבת לאמץ את כללי ההתנהלות הכלכלית הנכונה בדיוק כמו שבית עסק, ארגון גדול, עירייה או ממשלה קובעים לעצמם מסגרת תקציבית שהיא פועל יוצא של ניהול הכנסות והוצאות. ובפשטות: ההכנסות קובעות את גובה ההוצאות שמשק הבית יכול להוציא. כל שקל מעבר הוא בבחינת משקולת נוספת כלפי מטה.
הנה דוגמא מהחיים: אני מניח שהקניות בסופרמרקט נעשות על פי רשימת מוצרים שיש לרכוש. האם בצד הרשימה הזו יש גם מספר שמציין כמה אתם יכולים להוציא על הקניות? כנראה שלא. והנה החריגה מתחילה.  אך ניהול רשימת קניות זה ממש לא ניהול כלכלת המשפחה. התנהלות כלכלית נכונה מתחילה בהכנת שתי רשימות:
אחת ארוכה – רשימת ההוצאות, אבל כ-ו-ל ההוצאות, הקבועות כמו משכנתא, ביטוחים חסכונות… והמשתנות כמו קניות, , בריאות, בילויים…
אחת קצרה – הכנסות
ואז יש להעמיד רשימה אחת מול השנייה ולקבל תמונה אמיתית של כמה כסף אנחנו מוציאים וכמה כסף יש לנו בפועל. זהו הבסיס לניהול כלכלת הבית באופן מתוכנן ואחראי. המילה אחראי מובילה אותנו לכלי כלכלי בסיסי – צרכנות נבונה.

צרכנות נבונה לא צורכים מה שלא צריכים

זהו הכלל הבסיסי של ניהול משק בית. אז מה אם יש מבצע "קנה עשרה קילו סוכר שלם על חמישה"? אתם צריכים 10 ק"ג סוכר? זה רק גורר אתכם להוציא יותר ממה שאתם יכולים או יותר ממה שהתקציב המשפחתי למטרת קניות בסופר מאפשר. ולמה לקנות מוצרים שהם מותגים שאפשר לקנות את אותם מוצרים בפחות כסף? או לפתוח עוד כרטיס מועדון שהוא בעצם כרטיס אשראי? חסרים לכם כרטיסי אשראי? כרטיס אשראי הוא אמצעי להוצאת כסף, אך יותר מכך הוא אמצעי פיתוי להוצאת יותר כסף.

לא קל

אמת, לא קל לעמוד למול כל הפיתויים, המבצעים והסדרי התשלומים שכל כך "מיטיבים" עם הצרכן. לא קל להיחשף בכל יום ל-6000 מסרים שיווקיים שמשוגרים אליכם מכל כיוון ומגרים אתכם "לנצל הזדמנויות משתלמות" (כן… זה מספר אמיתי והוא רק הולך ועולה. לפני עשור היינו חשופים ל-300 מסרים שיווקיים ביום). לא קל להגיד לא לדרישות של הילדים, לא קל לוותר על הנסיעה השנתית בחו"ל למרות שהתקציב ממש לא מרשה (אין דבר… נשלם בכרטיס אשראי או ניקח הלוואה).
נכון, קשה לסרב להצעה לרכוש כרטיסי טיסה לרומא ב-65$ כרטיס. אבל מה עם בית המלון, והכלכלה בחו"ל, ועלות הכניסה לאתרים, ו…איך לא… הקניות. וכך, מה שראיתם לנגד עיניכם כהוצאה של 130 $ לזוג והופ אתם ברומא הפכה להוצאה של 1300$ והופ שקעתם יותר. אז איך מתארגנים על ניהול משק בית שמוביל לחופש כלכלי?

אימון לניהול תקציב מתוכנן

אימון , זה המפתח. כבר הוכחתם לעצמכם שאינכם מנהלים נכון את משק הבית, ואני אומר את זה לא ממקום של ביקורת חלילה אלא ממקום של להסתכל על התמונה בצורה אובייקטיבית, כנה ואמיתית. מה גם שאין פלא, הרי אף אחד לא לימד אתכם התנהלות כלכלית נכונה או תכנון ובניית תקציב משפחתי.
יתירה מזאת. בכל עניין אחר שאין לכם את הידע המקצועי איך לנהל אותו או בעיה שלא ידעתם איך לפתור שכרתם את שירותיו של בעל מקצוע: לימוד נהיגה, מוסכניק, עו"ד, הקמת דף עיסקי בפייסבוק, קורס באנגלית עסקית, קורס קידום ממומן בגוגל, רואה/מנהל חשבונות לעסק… אבל בתחום הכי חשוב וקריטי – מעולם לא עמד לצידכם מאמן כלכלי מוסמך שילווה, ינחה, יציף פתרונות לבעיות, יתרגל אתכם בקבלת החלטות כלכליות, יבנה ביחד איתכם תקציב משפחתי על בסיס מטרות ויעדים שכל אחד מבני המשפחה רוצה להשיג ויוודא שהדברים מיושמים נכון וטוב.
  • זו הדרך לצאת ממינוס לפלוס, ויותר חשוב, איך לא לחזור אליו.
  • זו הדרך להגיע לעצמאות כלכלית, לבנות את העתיד – שלכם ושל ילדיכם
  • זו הדרך לקנות, לצאת לבלות, לנסוע לחו"ל, לשלוח את הילדים לחוגים, לאכול במסעדות מבלי לחרוג ולשלם על זה ריביות
    – כסף שהיה יכול
  • להיות מיועד לחסכונות