עצמאות כלכלית לא להיות חייב שקל לבנק... לחסוך כסף... לבלות... לקנות...

המשמעות של עצמאות כלכלית היא בראש ובראשונה, לשלם קודם כל לעצמך, לא להיות חייב שקל לבנק ולחברות האשראי – והבונוס הוא: לא לשלם יותר את הריבית הרצחנית על משיכת היתר. מדובר באלפי שקלים בשנה שניתן לנצל לצרכי המשפחה.

חופש כלכלי מאפשר גם לחסוך כסף – כן, למי שנמצא במינוס תמידי זה נשמע אולי מופרך, אבל התנהלות כלכלית נבונה מאפשרת גם לחסוך כסף. וזה מוביל אותנו ליתרונות משמעותיים נוספים:

כאשר כלכלת המשפחה נשענת על ניהול הוצאות והכנסות נכון וכללי צרכנות נבונה אפשר גם לקנות, לצאת לבלות, לשלוח את הילדים לחוגים, לנסוע לחו"ל… והכי חשוב – עצמאות כלכלית מנקה מעל המשפחה את עננת הלחץ, היחסים המתוחים והמועקות שמאפיינת משיכת היתר, החריגה מהמסגרת, חיובי האשראי שהולכים ותופחים והחזרי ההלוואות שמכבידים. נשארת רק שאלה אחת קטנה:

איך?

איך מביאים את המשפחה לעצמאות כלכלית? אם זה היה כל כך קל אז מדוע 80% ממשקי הבית בישראל שקועים עד צוואר ביתרת חובה, משיכת יתר, התחייבויות, הלוואות, משכנתאות??? שאלה מצויינת, והתשובה עליה היא אחת: אימון. בדיוק כמו שספורטאי מתאמן להשגת שיא או אליפות, כך גם ניהול משק בית והתנהלות כלכלית נכונה דורשים אימון להגשמת המטרה שרצית להשיג  – עצמאות כלכלית.

אימון!

כפי ששמת לב דיברתי על אימון כלכלי ולא ייעוץ כלכלי. עצות מאד קל לתת ויועצים יש המון. נכון, לכולם יש רק כוונה טובה אבל מי מהיועצים מסוגל לאמן אותך בתחום כלכלת המשפחה או תכנון וניהול תקציב משפחתי. מי מהיועצים קם מכיסאו, לקח אותך "יד ביד" והראה לך את דרך המלך אל חופש כלכלי ועוד יותר חשוב – לשמור על החופש הזה.
למה משול הדבר? לכאורה כולנו ידענו איך נוהגים במכונית עוד לפני שלמדנו נהיגה. ראינו איך היושב ליד ההגה נוהג, תרגלנו את זה בדמיון (יש גם מי שהתנסו בנהיגה ב'חשאי'). אבל בלי מורה נהיגה, לימוד התמרורים והתנסות מעשית ברור שלא היתה לך השליטה ברזי הנהיגה והתנהגות נכונה בכביש. כן, שליטה, זהו פקטור חשוב מאין כמותו.

שליטה!

המצב שמאפיין את כל בתי האב בישראל שנמצאים במינוס הוא אבדן השליטה. בהרבה מובנים. כשהמשפחה חורגת – השליטה שלך בכסף שלך עוברת לידי הבנק. כשירצה ישחרר כסף (ההגדרה הנכונה היא: ימכור לך כסף ביוקר), כשלא יתאים לו יותר, מבלי לחשוב פעמיים הוא יסגור את הברז. כך גם אובדת השליטה על תקציב המשפחה ומתחיל הסחרור שמקורו בפתרונות ארעיים כמו הגדלת מספר התשלומים בקניות, דחיית חיובי האשראי, הגדלת המסגרת בעו"ש, הלוואה לכיסוי המינוס, הלוואות חוץ בנקאיות… אבל את כל אלה צריך מתישהו לשלם ולהחזיר. מאיפה? עוד הלוואה?
אני מניח שמרבית המתואר עד כאן מוכר לך היטב, לכן, אני מבקש לעבור לחלק האופטימי יותר – מה יקרה כשנתחיל את האימון הכלכלי שלנו יחד:

תכנון!

ל-80% ממשקי הבית שנמצאים במינוס אין מושג איך ולאן הולך הכסף. לא בבית סיפרנו. יחד נעשה בדק בית כלכלי – הכנסות, הוצאות, התחייבויות, ארועים עתידיים (בר/ת מצווה, הכנסה לפעוטון, חתונה של הילד/ה) תכניות שלכם לעתיד, תיעדוף רכישות שחייבים לבצע, אפשרויות להרחבת מקורות הכנסה וכדומה. על בסיס בדק הבית אבנה לכם תוכנית כלכלית מדוקדקת שמתווה את הדרך איך להישאר בפלוס שנים קדימה. וכדי לוודא שכך אכן יקרה, אאמן ואלווה אתכם לצורך יישום התוכנית. התוצאות יפתיעו אתכם:
  • חשבון הבנק יהיה בפלוס.
  • תדעו מראש על מה ולאן הולך הכסף שלכם.
  • יהיה כסף להוצאות לא מתוכננות.
  • תתחילו לחסוך כסף.
  • ההתחייבויות, התשלומים  והקרדיט שעולים לכם הרבה כסף יעלמו.
  • התקציב המשפחתי יתוכנן ויותאם לצרכים לתוכניות ולחלומות שברצונכם להגשים.

בדיוק כמו...

אנחנו כבר בפלוס!!! ואתם?

כן… כן… אתם, כל אחד ואחד מכם: אלה שנמצאים במינוס תמידי בבנק, אלה שלא מבינים איך ולאן ברח הכסף, אלה שנאלצים לעמוד מול מנהל הבנק בפנים נפולות ומבוישות ולשמוע שהברז נסגר עד להודעה חדשה…

היינו שם, במקומות האלה עד לפני חודשיים בלבד. פנינו לאהרון אסולין בעקבות המלצה שקיבלנו מחבר שעבר אצלו את תהליך האימון הכלכלי. רגע, בכלל קלטתם את שנאמר עד כה. תחברו את שני המשפטים הבאים ואולי המסר יחלחל ויגיע למקום הנכון: "…היינו במקומות האלה (מינוס תמידי שמעיק ומציק) עד לפני חודשיים…" עם המשפט "… אנחנו כבר בפלוס!!!".  חודשיים של אימון וכבר אנחנו מאוזנים תקציבית ובחודש הבא אפילו מתחילים לשים כסף בצד לטיול הבא לחו"ל.

תקשיבו. האיש הזה הוא פנומן. כשתראו את טבלאות האקסל שהוא עושה, את הרזולוציות העמוקות שהוא נכנס אליהן, הגורמים והמשפיעים שהוא משקלל לצורך בניית תוכנית מעשית ליישום כדי שהמתאמנים יוכלו לעמוד בה… תבינו שמדובר באדם שמקדיש את כל כולו ללקוחותיו מעבר למפגשי האימון. אהרון מצוייד בסבלנות אין קץ, נועם סבר, מחוייבות לתהליך, וארגז כלי ניהול תקציב משפחה עשיר ויעיל.

טוב, היינו יכולים להחמיא עוד שעות ואלפי מילים אבל העניין ברור.
רוצים לחזור ולחייך… אהרון אסולין הוא הכתובת.

 משפחת כרמי
בת חפר