ניהול הוצאות הכנסות צעד ראשון בדרך להתנהלות כלכלית נכונה וחופש כלכלי

ניהול הוצאות הכנסות הוא ללא ספק השלב הראשוני והבסיסי לניהול תקציב משפחתי מתוכנן, מאוזן תוך התחשבות בצורך ובתוכניות של כל אחד מבני המשפחה. כל כך הגיוני ופשוט ועדיין, 80% ממשקי הבית בישראל לא מקיימים ניהול הוצאות הכנסות, וחמור עוד יותר, אין להם מושג איך ולאן הכסף 'נעלם'. אין פלא איפוא שחשבון הבנק של משפחות אלה נמצא ביתרת חובה תמידית, גולש לחריגה ממסגרת האשראי, נעשה שימוש מוגבר בכרטיסי האשראי וביצוע עסקאות תשלומים וקרדיט – והתוצאה: חיובי ריביות רצחניות. כן, ריבית החריגה והקרדיט קרובה מאד לריביות הנהוגות בשוק האפור.

ריבית זה 'רק' כסף
ומה לגבי התשלום ה'כואב' באמת?
יש תשלום יקר עוד יותר שכל אחד מבני המשפחה משלם. המינוס לא נשאר בבנק אלא נכנס הביתה דרך הדלת הראשית ומערער את התנהלות התא המשפחתי: שתיקות, התפרצויות, עצבים, זוגיות שנפגעת, היחסים עם הילדים והצורך לומר לא ולהתמודד עם התשובה שלא נוחה לשני הצדדים –  "אנחנו צריכים להצטמצם בהוצאות…" 

מה כולל המונח ניהול הוצאות הכנסות?

התנהלות כלכלית נכונה מתחילה בלדעת כמה אנחנו מכניסים ויותר חשוב על מה וכמה אנחנו מוציאים, לשם כך מכינים שתי רשימות:
רשימת הכנסות –  כל ההכנסות מכל מקור
רשימת ההוצאות – אבל כ-ו-ל ההוצאות, הקבועות כמו משכנתא, ביטוחים, חשמל, ארנונה… והמשתנות כמו קניות, בריאות, בילויים… ושאר הוצאות היומיום עד השקל האחרון כולל מה שהוצאנו במזומן
כאשר נציב רשימה אחת מול השנייה נקבל את התמונה האמיתית של כמה כסף אנחנו באמת מוציאים לעומת כמה כסף אנחנו מכניסים. רק כך אפשר להבין בכמה המשפחה חורגת בכל חודש. זהו נתון שתמיד מפתיע… לרעה. פתאום מתברר שיש פער של אלפי שקלים לחובה – סכום שרק הולך וגדל בכל חודש.

איך עוצרים את כדור השלג הכלכלי?

תרבות השפע החומרי בה אנחנו מצויים מובילה לצרכנות מוגזמת הרבה מעל ומעבר לצורך האמיתי. את מכבש הלחצים לקנות עוד ועוד מפעילים עליכם הגופים הכלכליים והמסחריים הגדולים (רשתות שיווק לדוגמא) שמשתמשים בכל תכסיס שרשום בספרי הפסיכולוגיה הצרכנית וכל תרגיל שיווקי שרק אפשר להמציא כדי שתרכשו עוד וכמה שיותר, והם גם ימכרו לכם כסף למה? כי הם מרוויחים עליכם, והרבה. הגופים האלה השקיעו ב2018 65 מיליון ₪ רק בפרסומות שמטרתן לשכנע אתכם שזה טוב לקחת הלוואות .

איך עוצרים את זה? נתחיל בצרכנות נכונה ובכלל הבסיסי של ניהול משק בית: לא צורכים מה שלא צריכים. גם אם יש מבצע מטורף: "אגסים ב-5.90 ₪ לקילוגרם במקום 14.90 ₪  בקניה של 5 ק"ג". אתם לא לא צריכים 5 ק"ג אגסים (בלאו הכי בסוף חצי נזרק כי אף אחד לא אוכל כמות כזו של אגסים). נסו את הכלל הזה במשך חודש אחד בלבד ותראו כמה כסף תחסכו. וזו רק ההתחלה. חכו שנעבור לאימון להתנהלות כלכלית נכונה ואז תראו איך התמונה משתנה ב- 180 מעלות.

אימון לניהול כלכלת המשפחה

אני יוצא מנקודת הנחה שגם אתם כבר ניסיתם בעבר לבצע תהליך ניהול הוצאות הכנסות. הבנתם שהתקציב המשפחתי צריך לעמוד במסגרת ההכנסות, ולמרות זאת, איכשהו… שוב מצאתם את עצמכם במשיכת יתר וחריגה. מסתבר שלבד זה לא עובד כי ניהול כלכלת המשפחה דורשת לא רק ניהול הוצאות הכנסות אלא גם תהליך אימוני שמביא לשינוי חשיבה ותפיסה שקובע שני כללים חשובים:
  1. לא להיות חייב לאף אחד שקל. לא לבנק, לא לחברת האשראי, לא לחברת החשמל ולא לאף אחד אחר.
    וזה אומר כמה שפחות עסקאות תשלומים, קרדיט, הלוואות, או התפתות להצעות כמו: קנה היום שלם בעוד שנה.
  2. לקחת בחזרה לידיים את השליטה על הכסף שלכם. כי משיכת יתר, הלוואות והתחייבויות משמעותן להעביר את
    השליטה בכסף שלכם לידי הבנק. ירצה… יכבד. ירגיש שאתם מתדרדרים… יסגור את הברז.

הפעם זה יעבוד

כי הפעם עומד לצידכם מאמן כלכלי מוסמך שמלווה, מנחה, מציף פתרונות לבעיות, מתרגל אתכם בקבלת החלטות כלכליות מושכלות, בונה יחד איתכם תקציב משפחתי על בסיס מטרות ויעדים שכל אחד מבני המשפחה רוצה להשיג ואף מוודא שהדברים מיושמים כהלכה.
  • זו הדרך לא רק לצאת ממינוס לפלוס אלא גם הדרך לא לחזור אליו.
  • זו דרך המלך לעצמאות כלכלית, לבניית העתיד והביטחון הכלכלי שלכם ושל ילדיכם
  • זו הדרך לקנות, לצאת לבלות, לנסוע לחו"ל, לשלוח את הילדים לחוגים, לבלות מבלי לחרוג
    ולשלם על זה ריביות – כסף שהיה יכול להיות מיועד לחסכונות.